Før du kan begynde at skabe indhold, skal du vide, hvem din målgruppe er. Dette kan virke som et indlysende skridt, men mange virksomheder overser det. Det er vigtigt at vide, hvem din målgruppe er, for at du kan skabe indhold, som de rent faktisk vil have lyst til at forbruge – her kan du lave en målgruppeanalyse for at finde frem til dette.
Hvem er din målgruppe?
Der er et par forskellige måder, du kan gå til at definere din målgruppe på. En måde er at se på din nuværende kundebase og forsøge at segmentere dem i forskellige grupper baseret på fælles karakteristika ud fra en målgruppeanalyse. En anden måde er at overveje, hvem din ideelle kunde ville være, og derefter skabe indhold, der vil appellere til dem.
Når du har en god forståelse af, hvem din målgruppe er, kan du begynde at overveje, hvilken slags af indhold, som de faktisk ønsker at bruge. Hvad er deres smertepunkter? Hvad er de interesserede i? Hvilken slags sprog bruger de?
Svaret på disse spørgsmål hjælper dig med at skabe indhold, der er relevant og interessant for din målgruppe, hvilket er afgørende, hvis du vil have dem til at blive hængende.
Eksempler på markedsføringsmodeller
Når du har en god forståelse af din målgruppe, kan du begynde at skabe din målgruppeanalyse, der skal være relevant og interessant for brugeren. Det kan dog være nyttigt at bruge en markedsføringsmodel til at styre din indholdsskabelsesproces.
Der findes en række forskellige marketingmodeller, som du kan bruge, men nogle af de mest populære er AIDA, SOSTAC og 4Ps.
AIDA er en model, der står for Attention, Interest, Desire og Action (opmærksomhed, interesse, ønske og handling). Den hjælper dig med at overveje de forskellige stadier, som en person gennemgår, når de støder på dit indhold. Først skal du fange deres opmærksomhed. Derefter skal du fastholde deres interesse. Derefter skal du få dem til at ønske dit produkt eller din tjenesteydelse. Endelig skal du opfordre dem til at handle.