Gode råd til opstart af din virksomhed


Når du skal starte en virksomhed op, er det en spændende, men til tider også uoverskuelig, proces. Hvis du føler, du har for meget om ørerne, og ikke længere kan finde ud af, hvad du skal prioritere først, er du havnet det rette sted.

Herunder finder du fire gode råd til, hvordan du starter din virksomhed op. Når du allerede har idéen og er i gang med at føre den ud i livet, er det her gode ting at starte med, så du kommer godt i gang allerede inden åbning!

Fokuser på hjemmeside og SEO

Noget af det første, du bør gøre, er at sætte din hjemmeside op. Den behøver ikke være færdigudviklet, men du bør have informationer om, hvornår du åbner, og hvordan du kan kontaktes. Efterfølgende kan du bygge mere op, og du kan udvikle, som tiden går.

Du bør også få styr på SEO ret tidligt. SEO er Search Engine Optimizing og er den måde, hvorpå din hjemmeside bliver fundet på nettet. Er det nødvendigt med en hjemmeside? Absolut!

Hvis du ikke selv er bekendt med SEO, eller føler, du er ferm til at håndtere det, kan du hyre firmaer som SEOhaj. På den måde får du kvalificeret og erfaren hjælp, og din hjemmeside vil begynde at poppe op ved diverse søgninger på nettet.

Kom hurtigt i gang med sociale medier

Allerede inden din hjemmeside kommer op, bør du have startet en profil på det sociale medier, der er mest relevant for din målgruppe. Tag dine fremtidige kunder med bag kulisserne og vis dem processen i at åbne, så de føler, de kender dig og er fortrolig med virksomheden, allerede inden den åbner.

Du får en stærk start, når du har opbygget en interesse allerede inden din åbning, og det kan gøre hele forskellen mellem succes eller konkurs.

Sociale medier, du bør overveje, er særligt Facebook og Instagram. Sæt gerne noget tid af til at researche målgrupper for platformene, men undlad at bruge penge på sponsorerede posts fra starten af. Byg din brugerbase op organisk, og ty til sponsorerede posts, hvis du føler, du er gået i stå på et senere tidspunkt.

Branding og design

Branding og design handler om, hvordan du præsenterer dig selv, både når du reklamerer, men også i dit firmas helhed. Det er godt at have et gennemgående tema, for eksempel et logo, et mønster eller en farve, som går igen på dine visitkort, din hjemmeside og dine sociale medier.

Et letgenkendeligt design er nøglen til god branding. Find noget, der relaterer til dit firma eller har samme udtryk, som du ønsker skal gennemgå hele virksomheden. Det behøver ikke være noget direkte relateret til det, du laver, men skal kunne tiltrække den rette målgruppe.

Strukturer din tid

Når du starter en ny virksomhed op, er noget af det vigtigste, du skal huske på, at strukturere din tid. Undgå, at dit firma opsluger dig og fylder hele din hverdag, og planlæg, så du også har tid til dig selv og din familie.

Det kan du gøre ved at tage en kalender i aktiv brug, enten fysisk eller på din telefon, eller ved at sætte regler og grænser for dig selv. Det kan for eksempel være, at du ikke må arbejde hver anden aften, eller at weekenderne er til dig og dit privatliv.

Det hele afhænger naturligvis af, om du har andet arbejde ved siden af. Find en rytme, der passer til dig, så arbejdet ikke overtager dit liv og skaber splid mellem dine etablerede relationer. Så kan du altid arbejde med ro i både sind og sjæl.