Brandstrategi og synlighed på de sociale medier


En brandingstrategi er en langsigtet og gennemtænkt plan for din virksomheds visuelle udtryk – det er den strategi, der skal sikre, at din virksomhed tiltrækker den rette målgruppe, at du kommunikerer hensigtsmæssigt, og at forbrugeren kan gennemskue virksomhedens værdier, fokus og udbud.

Virksomhedens identitet ligger i brandet

Dit brand et dit varemærke. Et brand er ikke bare et logo eller et navn. Et brand er alt det, der ligger bag. Når en virksomhed brander sig, så gør den det med et grundlæggende værdisæt som fundament. Og netop det værdisæt skal tydeliggøres gennem brandingstrategien.

Hvad er en brandstrategi?

Når vi driver virksomhed, så har vi nogle målsætninger – vi har noget, vi gerne vil med det, vi gør, og det, vi tilbyder.

Vi er i første omgang nødt til at tage stilling til, hvad vi gerne vil kendes og huskes for. Har vi et miljømæssigt, et politisk eller en social fokus – hvad udgør virksomhedens kerneværdier?

Vores brandingstrategi handler først og fremmest om at synliggøre disse værdier, og om at vedligeholde en integritet og en gennemsigtighed vedrørende.

Sociale medier og genkendelighed

I dag har vi rigtig mange muligheder for at markedsføre vores virksomhed og vores budskab – der findes et utal af medier, platforme og virkemidler, og det kan være en jungle at finde rundt i.

Det kan være fristende at skyde med spredehagl, og vi kan hurtigt blive påvirket af de mange idéer, vi ser. Vi lader os inspirere af hinanden og vi tilpasser os de medier, vi bruger. Dette er helt naturligt, dog ikke hensigtsmæssigt.

Det er meget vigtigt, at vi er konstante og konsekvente i vores markedsføring og i vores branding – vi må søge de medier, der matcher vores brand, ikke matche vores brand de forskellige medier.

Troværdighed og integritet

Er vi ikke tro mod vores brand, så mangler vi integritet, og så falder vi igennem. Forbrugeren vil have troværdighed – forbrugeren er allerede visuelt overstimuleret af tidens informationsstrøm, og det er derfor særdeles vigtigt at være konstant i sin branding. Det er svært ikke at lade sig distrahere og dermed påvirke af alle de muligheder for synlighed, der er, og det er derfor vigtigt at have en strategi – et fikspunkt som hjælper til at holde fokus.

En stærk og holdbar brandstrategi er afgørende for at få succes med din markedsføring, og det kan være en rigtig god investering at få hjælp til denne del af driften. Din branding skal henvende sig til din målgruppe – ikke til alle.