PR-relaterede tips til din nystartede virksomhed


Hvis du lige har startet en ny virksomhed, så tænker du sikkert, at du ikke har brug for PR (public relations) – men det har du altså. PR er vigtigt for alle virksomheder, men vi kan godt forstå, at din lille virksomhed ikke har råd eller overskud til at hyre en PR-virksomhed til at hjælpe dig. Derfor kommer vi med et par tips og tricks til dig, som du kan anvende helt gratis.

 

Opbyg en fortælling om din virksomhed

En af de bedste måder at få opmærksomhed på er selvfølgelig at have en interessant historie bag din virksomhed. Du skal altså ud i noget “storytelling” – som efterhånden er blevet et rigtigt buzzword, men nok fordi det er meget vigtigt.

 

Fokusér på hvad der er unikt ved din forretning. Dette kan både være produktet eller ydelsen, som du sælger eller tilbyder. Det kan selvfølgelig også være, at der er en meget unik kultur i virksomheder – kravet er selvfølgelig, at du har ansatte for at der kan være en bestemt kultur. I disse dage kunne det være en god idé at fokusere på miljøet.

 

Alt i alt skal du have en historie bag eller om din virksomhed, som får en journalist eller blogger til at synes, at det er spændende. På den måde kan du få dem til, naturligt, at skrive en artikel om dig. Linker de også til din hjemmeside, så bliver det også bedre for din SEO.

 

Vis at du er ekspert på området

Når du Googler noget, så finder du hurtigt artikler skrevet af virksomheder der er eksperter inden for området. Det kan være, at du søger på noget med revision, og så kommer der et revisionsfirma frem, der svarer på netop dit spørgsmål. Rigtig mange har også lavet artikler med lignende titler: “10 ting du skal vide om X og Y”. De virker meget godt for både SEO samt at du kan få kunder den vej igennem. Her skal du selvfølgelig også sørge for, at du er nem at kontakte igennem den artikel, du skriver.

 

Ønsker du et konkret eksempel på, hvordan man gør, så kan du kigge på følgende eksempel: Mange danske virksomheder ønsker at få en billig erhvervskonto, og ErhvervskontoPris.dk har lavet en stor sammenligning af priserne på erhvervskonti i Danmark samt i udlandet. Derudover har de skrevet brugbare artikler om emnet, så folk kan finde al information om dem på netop deres hjemmeside.

 

Du kan gøre det samme som ErhvervskontoPris.dk ved at oprette en sammenligning af noget inden for dit område. Skriv en masse om emnet og vis, at du har helt styr på det. Det er en meget effektiv måde at få nye kunder på og vise, at din virksomhed er til at stole på.

 

Start med ovenstående tips og tricks, og har du styr på det basale inden for PR. Herefter kan du læse flere artikler om emnet, hvis du mener, at du har brug for mere.